Новости

Izveštaj sa okruglog stola Srpska poezija u doba tranzicije

23.5.2022

 

Okrugli sto Srpska poezija u doba tranzicije, u organizaciji naučnog odeljenja „Srpska književnost i kulturna samosvest“ Instituta za književnost i umetnost u Beogradu, održan je u sredu, 18. maja 2022. godine. Novinski izveštaj o okruglom stolu objavljen je u dnevnom listu Večernje novosti, a događaj je zabeležen i propraćen u emisijama „Kulturni krugovi“ i „Gutenbergov odgovor“ Drugog programa Radio Beograda.

Učesnike i goste pozdravili su direktor Instituta, dr Bojan Jović, rukovodilac naučnog odeljenja „Srpska književnost i kulturna samosvest“ dr Dragan Hamović, kao i urednice dr Jana Aleksić i dr Milica Ćukovića. Okrugli sto je održan u tri radne sesije na kojima su književni kritičari različitih generacija mapirali težišne aspekte savremenih pesničkih tendencija i ukazali na neuralgične kulturne i socijalne tačke srpskog pesničkog stvaralaštva od 1991. do danas.

Na početku prve sesije predstavljena je sažeta verzija izlaganja odsutnog prof. dr Mihajla Pantića o iznalasku stabilnih kriterijuma i okvirnih kritičkih konsenzusa za ozbiljno analitičko vrednovanje savremenog srpskog pesničkog korpusa radi njegovog opstanka u kulturi. Prof. dr Saša Radojčić ponudio je, kao predlog za kritički dijalog, tipologiju novijeg srpskog pesništva rukovodeći se nekolikim poetičkim dimenzijama, kao što su tradicija, subjektivnost, socijalna stvarnost, jezik i religiozni odnos. O nedavno priređenoj antologiji srpskog pesništva od 1991. do 2020. Senke i njihovi predmeti, koju je priredio Saša Radojčić, govorio je mr Vasa Pavković, problemski se usredsredivši na njena estetička i vrednosna uporišta. Dr Marko Avramović je kritički sistematizovao antologije savremene poezije koje su nastajale u tranzicijskom periodu: Nebolomstvo Bojane Stojanović Pantović, Iz muzeja šumova Nenada Miloševića, Poezija i poslednji dani Dobrivoja Stanojevića, Antologija novije srpske poezije: devedesete godine, dvadeseti vek i Places We Love: an anthology of contemporary Serbian poetryGojka Božovića i nedavno objavljena Senke i njihovi predmeti Saše Radojčića. Prvu sesiju zatvorio je dr Mileta Aćimović Ivkov saopšenjem o istoriji, razvoju i poetičkim težištima (neo)verističkog pevanja kao jedne vitalne grane novovremenog srpskog pesništva.

Drugu radnu sesiju otvorio je msr Nenad Milosavljević, koji se okupljenima obratio iz Pariza, preko ZUM platforme, osvrtom na poetičke i kulturološke implikacije i tendencije međusobne uslovljenosti pesničkog stila i ideologije poezije tri generacije savremenih srpskih pesnika. Dr Jana Aleksić se fokusirala na određene kulturološke aspekte pesničke samosvesti kao jedne od poetičkih dominanti kako unutar zasebnih poetika magistralnih srpskih pesnika poslednje tri decenije, tako i celog književnog razdoblja. Msr Milomir Gavrillović predstavio je i mapirao poetičke i kulturološke odlike mlade srpske poezije, prevashodno one koja počinje u drugoj dekadi 21. veka, pruživši operativnu formulaciju poetičke dominante ovog pesništva kao ispovedni verizam. U saopštenju odsutnog msr Nikole Marinkovića, čiji je izvod pročitan, analitički je ocrtan i postavljen fluidni identitet lirskog subjekta u poeziji tranzicionog doba. Na kraju sesije dr Jelena Marićević Balać podrobno je kulturološki i poetički rasvetlila nekoliko nivoa na kojima se ogledaju srpsko-poljske veze u savremenom pesništvu, sa težištem na periodu tranzicije.

Na završnoj sesiji dr Jelena Mladenović kritički i književnoistorijski je omeđila pesničke prostore intimnosti u antologijskom izboru Senke i njihovi predmeti. Dr Milica Ćuković je u svome izlaganju sagledala odnos ideološke i poetičke (imanentnoknjiževne) komponente i status ženskog autorstva u antologijama ženske poezije objavljenim poslednjih dvadeset godina: Mačke ne idu u raj (2000), „antologija savremene ženske poezije“ Radmile Lazić, Diskurzivna tela poezije: poezija i autopoetike nove generacije pesnikinja (2004) Dubravke Ðurić, u antologijama Jelene Kerkez (Tragom roda: smisao angažovanja: antologija savremene poezije i 24/7 ljubavi) iz 2006. i 2007. godine, Ovo nije dom: pesnikinje o migraciji (2017) Jelene Anđelovske i Vitomirke Trebovac i antologiji novosadske ženske poezije Nevidljiva zebra (2021) čiji je priređivač Siniša Tucić. Dr Sonja Milovanović rasvetlila je tematsko-motivski raspon i poetička uporišta ženskog pesništva u doba tranzicije.

Izlazak zbornika radova sa okruglog stola Srpska poezija u doba tranzicije očekuje se do kraja tekuće godine.

Video zapise za okruglog stola možete pogledati na našem Jutjub kanalu.